η Χαλκίδα
στον πόλεμο του '40
αρχεία νομού ευβοίας εκπαιδευτικά προγράμματα
Ποιος να το 'λεγε ότι το βαπόρι που περνούσε κατάφωτο τη γέφυρα για τη Θεσσαλονίκη, γεμάτο επιβάτες που βλέπανε τη Χαλκίδα, θα ήταν το τελευταίο για τόσα χρόνια. Ότι τα φώτα θα σβήνανε...
 

T5

 
 

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΑ. ΤΙ ΘΑ ΔΟΥΜΕ ΤΟΝ ΧΕΙΜΩΝΑ

Το κινηματοθέατρον «Κεντρικόν» εγκαινίασε πρώτον την χειμερινήν περίοδον με την θαυμασίαν επιτυχίαν της Μάρθας Έγκερθ εις την ταινίαν «Κλο-Κλο» και θα συνεχίση τας προβολάς των εκλεκτοτέρων έργων της παγκοσμίου παραγωγής καθ’ όλον τον χειμώνα. Αλλ’ οι φίλοι της οθόνης προβάλλουν αγωνιώδη ερωτήματα. Θα υπάρξουν πράγματι εκλεκτά και δυνατά έργα, όπως του προσφάτου παρελθόντος, εν μέσω της σημερινής ανωμάλου καταστάσεως, εις την οποία ευρίσκεται όλος ο κόσμος, αφ’ ου ο πόλεμος δεν θα εφείσθη βεβαίως ούτε της ζωής των γνωστών αστέρων που μας εχάρισαν στο παρελθόν τόσας απολαυστικάς στιγμάς; Και πράγματι ο Κινηματογράφος αποτελεί σήμερον δι’ όλον τον κόσμον, μικρόν και μεγάλον, ένα άριστον πνευματικόν εντρύφημα, μίαν εξαιρετικήν επαγωγόν απασχόλησιν κατά τας ώρας της αργίας. Διασκεδαστικός, ευκολονόητος, εγκυκλοπαιδικός, προσφέρει εις τους θεατάς του μοναδικάς στιγμάς ευχαριστήσεως, τους μεταφέρει εις ονειρώδεις χώρας, μαγευτικάς τοποθεσίας, πολυτελή μέγαρα, τους κάμνει να ζουν νοερώς την περιπετειώδη και πλουσίαν ζωήν των ηρώων της οθόνης, ενώ συγχρόνως τους διδάσκει άπειρα ενδιαφέροντα πράγματα και προ παντός εξευγενίζει και απαλύνει τας ψυχάς με την άφθαστον μουσικήν των ταινιών του, και διδάσκει επίσης ιστορίαν, γεγονότα του παρελθόντος και τας συγχρόνους προόδους, όπως δεν δύνανται να διδάξουν οι καλλίτεροι των διδασκάλων και παιδαγωγών. Οι φόβοι βεβαίως εκείνων που λατρεύουν την εβδόμην τέχνην δεν είναι αδικαιολόγητοι. Ο πόλεμος, ο οποίος μαίνεται εις ολόκληρον την Ευρώπην και επεκτείνεται ημέραν με την ημέραν και εις άλλας ηπείρους, δεν θ’ αφίση ασφαλώς, διά το απώτερον ίσως μέλλον, ανεπηρέαστη, μαζύ με τους λοιπούς παραγωγικούς κλάδους και την παραγωγήν κινηματογραφικών ταινιών, ιδία των Γαλλικών, αι οποίαι εφεξής θα εμφανισθούν εις μικρότερον σχετικώς αριθμόν. Αλλά παρά την δύσκολον εποχήν, την οποίαν διερχόμεθα, θα ίδωμεν ασφαλώς και εφέτος πλήν των άλλων Αμερικανικών, Γερμανικών και των νεοεμφανισθέντων Ουγγρικών μεγαλουργημάτων και αρκετόν αριθμόν εξαιρετικών Γαλλικών ταινιών, τας οποίας προνοητικώτατα εξησφάλισαν εγκαίρως διά την Ελλάδα αι μεγάλαι εισαγωγικαί εν Αθήναις Εταιρείαι. Εξ αυτών το «Κεντρικόν», ως εγνώσθη, εξησφάλισε μέγιστον αριθμόν με τους αριστείς πρωταγωνιστάς της οθόνης ώστε και οι Χαλκιδείς δύνανται να είναι απολύτως βέβαιοι ότι και κατά τον εφετεινόν χειμώνα το «Κεντρικόν» θα τους ικανοποιήση πληρέστατα προβάλλον, όπως άλλως τε κάθε χρόνο, τα πιο δυνατά έργα της παγκοσμίου παραγωγής ». Από τον κατάλογον των εκλεκτών τούτων έργων παραθέτομεν σήμερον τα εξής: «Νινότσκα» με την Γκρέτα Γκάρμπο, «Ρόμπετρ Κωχ» με τον Εμίλ Γιάνινγκς, «Μπαλαλάικα» με τον Νέλσων Έντυ, «Θύελλα στο Παρίσι» με τον Έριχ φον Στροχάιμ, «Μπατερφλάυ» με την Μαρία Τσεμποτάρι, «Φρενίτις » με την Νόρμα Σήρερ, «Ερωτική Σερενάτα με την Ζαννέτ Μακδόναλ, «Βασίλισσα Ελισσάβετ» και ο Ιππότης του Έσσεξ» με την Μπέττυ Νταίβις και τον Έρρολ Φλυν, «Καπταίν Φιούρι» με τον Μπράιαν 'Αχερν, «Ασιατική θύελλα » με τον Κόνρατ Φάιτ, «Αγάπησα μια δολοφόνο με τον Φρέντερικ Μαρς, «Μορένα Κλάρα» με την Ιμπέριο Αρζεντίνα, «Ο προδότης» με τον Νέλσων Έντυ, «Η κατάρα της τσιγγάνας» με τον Πωλ Γιαβόρ, «Το Σιδηρούν Προσωπείον » του Δουμά, «Ο κληρονόμος του Μοντεζίρ» με τον Φερναντέλ, «Κολασμένες ψυχές» με τον Τζέημς Κάγκνεϋ, «Το δράμα μιας αμαρτωλής» με την Μπέττυ Νταίβις, «Ο Πύργος των Καταιγίδων» με την Μέρλε Ομπερόν, «Έφοδος Γιγάντων με τον Γκάρυ Κούπερ, «Τέσσερα Φτερά» με τον Ραφλ Τσίταρσον», «Κούτσουρα της Οξφόρδης» με τους Χονδρόν-Λιγνόν κλπ. κλπ.

Εφ. Εύριπος, 27.10.1940