η Χαλκίδα
στον πόλεμο του '40
αρχεία νομού ευβοίας εκπαιδευτικά προγράμματα
Ποιος να το 'λεγε ότι το βαπόρι που περνούσε κατάφωτο τη γέφυρα για τη Θεσσαλονίκη, γεμάτο επιβάτες που βλέπανε τη Χαλκίδα, θα ήταν το τελευταίο για τόσα χρόνια. Ότι τα φώτα θα σβήνανε...
Η αρίθμηση των τεκμηρίων βασίζεται στην έκδοση Η Χαλκίδα στον πόλεμο του '40.

Φύλλο εργασίας 1
Διακρίνετε τα πιο κάτω τεκμήρια σε σύγχρονα (Σ) και μεταγενέστερα (Μ) της εποχής στην οποία αναφέρονται... >>

Φύλλο εργασίας 2
Παρατηρήστε την ημερομηνία δημοσίευσης του
Τ1. Σε ποιο γεγονός αναφέρεται; Ποιος αποκαλείται δολοφόνος και ποια είναι η πρόστυχη πράξη του; Σημειώστε τις φράσεις που σας βοηθούν να απαντήσετε... >>

Φύλλο εργασίας 3
Δικαιολογήστε τον τίτλο του
Τ2... >>

Φύλλο εργασίας 4
Αναζητήστε στα τεκμήρια αυτής της ενότητας στοιχεία που να δείχνουν την παρουσία της γενικότερης πολεμικής ατμόσφαιρας της Ευρώπης στην καθημερινότητα του Χαλκιδέου κατά τις παραμονές του ελληνοϊταλικού πολέμου... >>

Φύλλο εργασίας 5
Το Τ5 αναφέρεται στις κινηματογραφικές προβολές που θα γίνονταν στο κινηματοθέατρο της Χαλκίδας "Κεντρικόν" το χειμώνα του 1940. Κάποιος που διαβάζει αυτό το δημοσίευμα σήμερα θα μπορούσε να θεωρήσει ότι στον τίτλο υπάρχει μια ειρωνεία. Γιατί; >>

Φύλλο εργασίας 6
Χωρίστε τα Τ11 και Τ14 σε ενότητες/παραγράφους και δώστε τίτλο σε κάθε ενότητα... >>

Φύλλο εργασίας 7
Συζητήστε στην τάξη το παρακάτω απόσπασμα από το Τ11
... >>

Φύλλο εργασίας 8
Πώς αντέδρασαν οι Χαλκιδέοι στην είδηση κήρυξης του πολέμου; >>

Φύλλο εργασίας 9
Ποια επιμέρους γεγονότα δείχνουν ότι οι καθημερινοί ρυθμοί ζωής στην πόλη ανατράπηκαν εξαιτίας της είδησης κήρυξης του πολέμου; >>

Φύλλο εργασίας 10
Συγκρίνετε τα Τ11 και Τ14 που έχουν το ίδιο θέμα. Σε ποιο φαίνεται εντονότερα η προσωπική βίωση των γεγονότων; Στην απάντησή σας αναφερθείτε σε σημεία του κειμένου που στηρίζουν την άποψή σας... >>


Φύλλο εργασίας 11
Διαβάστε προσεκτικά το
Τ14. Η αφήγηση συμπίπτει ή απέχει χρονικά από την εποχή στην οποία αναφέρεται; Πώς το στοιχείο αυτό επηρεάζει τον τρόπο που ο αφηγητής
βλέπει τα πράγματα;
>>

Φύλλο εργασίας 12
Στο Τ14 διαβάζουμε:
- Ο φόβος μας τύλιξε. Όταν ήρθε η σειρά μας ν' ανεβούμε, ο τρόμος του θανάτου μας περιέλουζε κρύο ιδρώτα.
- Κρύο πράγμα ο πόλεμος και δεν τον φοβούνται όσοι δεν πολέμησαν, όσοι δεν τον γνώρισαν.
Σε άλλα τεκμήρια της ενότητας, σύγχρονα με την εποχή, γίνεται λόγος για το φόβο που νιώθει ο άνθρωπος για τον πόλεμο; Γιατί νομίζετε; >>

Φύλλο εργασίας 13
Δώστε τίτλο στο Τ19... >>

Φύλλο εργασίας 14
Συμπληρώστε με ό,τι ταιριάζει... >>

Φύλλο εργασίας 15
Μεταγράψτε το Τ17... >>

Φύλλο εργασίας 16
Γράψτε από μια φράση ως σχόλιο στις εικόνες... >>

Φύλλο εργασίας 17
Διαβάστε τα πιο κάτω αποσπάσματα:
Τ11: 'Αλλα βαπόρια γεμάτα στρατό έφταναν και κατασκότεινα περνούσαν τον Εύριπο για το βοριά. Κόσμος στη γέφυρα, και από την παραλία παρακολουθούσε βουβός το πέρασμά τους. Οι ταβέρνες, τα καφενεία ήταν γεμάτα από κόσμο που συζητούσε ζωηρά. Οι δρόμοι χωρίς φώτα δίναν μια παράξενη όψη στη Χαλκίδα - έφερναν την αντριχίλα του πολέμου που είχε ξεσπάσει άγριος στα σύνορα - προς τα οποία έσπευδαν τα παλικάρια που ντυμένα χακί αποχαιρετούσαν τους δικούς τους, έναν αποχαιρετισμό που, για τόσες και τόσες ιερές σκιές σήμερα, ήταν ο τελευταίος.
Τ14: Το πρωί - ήμουνα στην Αγορά - κάτι ακούστηκε, κανείς δεν ήξερε σίγουρα, τα ραδιόφωνα με το μεγάφωνο του Παπαγεωργίου, του Κουδούνα, του Καβδουνιά τα καφενεία μεταδίδανε εμβατήρια, όταν ούρλιασε η σειρήνα συναγερμό. Κοίταξα το ρολόι μου. Ήταν 9.20΄! Οι χωριάτες, είχε λαϊκή αγορά τη Δευτέρα τότε, άρπαξαν τα κοφίνια τους, τα πράγματα που είχαν απλώσει, ο κόσμος σκόρπισε, τα μαγαζιά έκλειναν.

Ποιες εικόνες σχηματίζονται στο μυαλό σας; Μπορείτε να ζωγραφίσετε κάποια απ' αυτές;

 

Φύλλο εργασίας 18
Γράψτε από μια φράση ως σχόλιο στις εικόνες... >>

Φύλλο εργασίας 19
Θέματα για έκθεση:
- Ένα πρωινό στην Αγορά της Χαλκίδας: 28 Οκτωβρίου 1940.
- Μια βραδιά στην παραλία της Χαλκίδας: 28 Οκτωβρίου 1940.

>>

Φύλλο εργασίας 20
Δώστε τίτλο σ' αυτή την ενότητα

Φύλλο εργασίας 21
Αν ήσασταν ο εκδότης της εφημερίδας "Εύριπος", ποια θα ήταν τα θέματα της πρώτης σελίδας του φύλλου της εφημερίδας σας που θα κυκλοφορούσε αμέσως μετά την κήρυξη του πολέμου; >>

Φύλλο εργασίας 22
Φαναστείτε ότι στη Χαλκίδα του 1940 λειτουργεί ραδιοφωνικός σταθμός και ότι είστε εκφωνητής αυτού του σταθμού. Γράψτε όσα θα λέγατε στο μικρόφωνο το πρωί της 28 ης Οκτωβρίου 1940... >>

Φύλλο εργασίας 23
Ζητήστε από ανθρώπους που ζούσαν στη Χαλκίδα, όταν κηρύχτηκε ο πόλεμος του 1940, να σας αφηγηθούν ό,τι θυμούνται να τους έκανε εντύπωση από κείνη τη μέρα.
- Καταγράψτε με κασετόφωνο αυτές τις μαρτυρίες.
- Ποια κοινά σημεία και ποιες διαφορές παρουσιάζουν οι μαρτυρίες τους σε σχέση με εκείνες που διαβάσατε σ' αυτή την ενότητα;
- Αφού γίνει η συγκέντρωση των μαρτυριών από τους μαθητές, να επισημανθούν οι αντιφάσεις και τα κενά που μπορεί να υπάρχουν και να γίνει μια πρώτη προσπάθεια διασταύρωσης των πληροφοριών. Οι μαθητές μπορούν επίσης να σκεφτούν άλλες πηγές που θα τους βοηθήσουν σ' αυτή τη διασταύρωση...
>>