Χάρτης Πλοήγησης Συχνές ερωτήσεις Συνδέσεις
 
   Δραστηριότητες
 

Εκπαιδευτικά προγράμματα

Μια μέρα στο Αρχείο

Μερικά από τα φύλλα εργασίας που χρησιμοποιούνται στο πρόγραμμα για τα Δημοτικά σχολεία: Τύποι τεκμηρίων || Υποστρώματα || Εγγραφούληδες - επαγγέλματα. Παιχνίδι με κάρτες. Τα ρούχα των Εγγραφούληδων είναι τεκμήρια που παράγονται από ή σχετίζονται με διάφορα επαγγέλματα και τα παιδιά πρέπει να αντιστοιχίσουν τον κάθε Εγγραφούλη με συγκεκριμένο επάγγελμα || Οι εχθροί των αρχείων. Παιχνίδι με κάρτες, με βάση το υλικό που ετοίμασε το Τμήμα Συντήρησης της κ.υ. των Γ.Α.Κ. Τα παιδιά αντιστοιχίζουν τεκμήρια που έχουν υποστεί φθορές με τις αιτίες που τις προκάλεσαν || Κρυπτόλεξο: λέξεις που έχουν σχέση με τα Αρχεία (αρχειακό υλικό, εξοπλισμός, εχθροί της υγείας του χαρτιού κ.λπ.)

Στο πλαίσιο του προγράμματος χρησιμοποιείται το κόμικ Μια μέρα στο Αρχείο, που βασίζεται στην αντίστοιχη ισπανική Un dίa en el Archivo.
Ορισμένες από τις σελίδες του κόμικ, ιδίως εκείνες που περιέχουν μεγάλο αριθμό πληροφοριών έχουν τυπωθεί σε παζλ. Μετά την προβολή των πρώτων εισαγωγικών διαφανειών, τα παζλ λύνονται από ομάδες στις οποίες χωρίζεται το κάθε τμήμα μαθητών (κάθε ομάδα - διαφορετικό παζλ ).Στη συνέχεια, η κάθε ομάδα παρουσιάζει το περιεχόμενο της δικής της εικόνας στο υπόλοιπο τμήμα,έτσι ώστε να συζητούνται απορίες και να παρουσιάζεται και άλλο σχετικό υλικό. Οι μαθητές γνωρίζουν τα επαγγέλματα των Αρχείων  (αρχειονόμοι, ιστορικοί, συντηρητές, πληροφορικοί κ.λπ.), ποικίλες πλευρές της εργασίας σε ένα Αρχείο και της έρευνας με βάση τις πηγές.
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει και άλλες δραστηριότητες, όπως ψηφιοποίηση αρχειακού υλικού, γνωριμία με διαφορετικά υποστρώματα πληροφορίας ανάλογα με την εξέλιξη της τεχνολογίας, γραφή με πένα και μελάνι, διαδικασία στοιχειοθεσίας, παιχνίδι με κάρτες με εικόνες από το κόμικ (απαντήσεις σε ερωτήσεις και κυνήγι θησαυρού σχετικά με την αναζήτηση στις πηγές) Περιλαμβάνει επίσης δραστηριότητες με τους Εγγραφούληδες που φορούν ρούχα με τεκμήρια τα οποία παράγονται από ή αφορούν διάφορα επαγγέλματα, θα πρέπει δε να γίνει αντιστοίχιση του κάθε Εγγραφούλη με το επάγγελμα που υποδηλώνει το ρούχο του. Κατά τη διάρκεια υλοποίησης του προγράμματος και σε συνεργασία με τους ενδιαφερόμενους εκπαιδευτικούς, θα μπορούσαν ενδεχομένως να σχεδιαστούν και άλλες δραστηριότητες, ανάλογα με τις ιδιαίτερες ανάγκες της κάθε τάξης.

ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΕΠΙΣΚΕΨΗΣ

Στο σπίτι
Το βράδυ, με τη βοήθεια ενός μέλους της οικογένειας ή ενός κοντινού προσώπου, οι μαθητές ψάχνουν τα ενθυμήματα της ζωής σου καθώς μεγάλωναν. Για παράδειγμα, αυτά θα μπορούσαν να είναι μια φωτογραφία, ένα γράμμα, ένα απόκομμα εφημερίδας, μια ληξιαρχική πράξη γέννησης, μια κάρτα κοινωνικής ασφάλισης, ένας λογαριασμός.
Στην τάξη
Ο εκπαιδευτικός ζητεί από τους μαθητές να παρουσιάσουν ο καθένας το τεκμήριό του δίνοντας τις εξής πληροφορίες:

  • Τι είδους τεκμήριο είναι αυτό;
  • Ποια είναι η ημερομηνία του;
  • Ποιος είναι ο δημιουργός (παραγωγός) του;
  • Ποια η σχέση του τεκμηρίου με το μαθητή που το έφερε;

Στη συνέχεια αναζητούνται απαντήσεις σε ερωτήματα σχετικά με το τεκμήριό του και τα τεκμήρια των συμμαθητών του, όπως:

  • Τι μας λέει η ύπαρξη αυτού του τεκμηρίου γι' αυτόν που το δημιούργησε;
  • Τι μας λέει γι' αυτόν που το διατήρησε;
  • Τι μας λέει για τη ζωή σ' αυτή την περίοδο;

Εκπαιδευτικά προγράμματα

Εκπαιδευτικές δραστηριότητες των Αρχείων: η εμπειρία των Αρχείων Νομού Ευβοίας (περ. Αρχειακός Δεσμός)

Abstract in English

Φυλλάδιο για εκπαιδευτικά προγράμματα

Συνεργασία με τους φορείς της εκπαίδευσης

Συνθετικές δημιουργικές εργασίες

Φύλλα εργασίας για ανάλυση τεκμηρίων

Τα προγράμματα

Γνωριμία με το αρχειακό υλικό
Η Χαλκίδα στον πόλεμο του '40
Τα χρόνια της πείνας στην Κατοχή και τα Παιδικά Συσσίτια στη Χαλκίδα, 1943-1944
Mετανάστες, πρόσφυγες, και κοινωνικός αποκλεισμός
Αναζητώντας τη χαμένη πόλη
Το κυνήγι της χαμένης ιστορίας
Παζλ
Διαδρομές
Διαδρομές - Η πόλη και οι δρόμοι της
Καλοκαίρι στον Εύριπο
Εμείς και ο κόσμος 

 
 hit counter
ΙΣΤΟΡΙΚΟ
ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΚΟΙΝΟ
ΑΡΧΕΙΑ-ΣΥΛΛΟΓΕΣ
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
Πολιτιστικές
   Εκθέσεις
   Οπτικοακουστικές παρουσιάσεις
Εκπαιδευτικές
Προγράμματα
Εκδόσεις
Records management
ΝΕΑ
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
 


ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΑΡΧΕΙΑΚΕΣ
ΣΥΛΛΟΓΕΣ

 




To παρόν έργο συγχρηματοδοτήθηκε
από το Επιχειρησιακό Πρόγραα
Κοινωνία της Πληροφορίας του
Γ΄ΚΠΣ (80% από ΕΤΠΑ - 20% από Εθνικούς Πόρους)