Εκπαιδευτικά προγράμματα
Τα χρόνια της πείνας στην Κατοχή και τα Παιδικά Συσσίτια στη Χαλκίδα, 1943-1944
Στο πρόγραμμα χρησιμοποιούνται πέντε βασικά φύλλα εργασίας, με εστίαση στην επεξεργασία αρχειακών τεκμηρίων, ανάλογα με την ηλικία των μαθητών (ανάλυση εγγράφου, φωτογραφίας, γελοιογραφίας κ.λπ.). Εκτός από τις δραστηριότητες με βάση τα συγκεκριμένα φύλλα εργασίας, το πρόγραμμα περιλαμβάνει και δραστηριότητες ευαισθητοποίησης των μαθητών στη μεταχείριση των πρωτοτύπων και εξοικείωσης με τη γλώσσα και τη γραφή των τεκμηρίων. Τα παιδιά ξεκινούν από αυτό που γνωρίζουν, για να φτάσουν σε αυτό που πρέπει να ανακαλύψουν. Για να προσπελάσουν το περιεχόμενο οι μαθητές, πρέπει να αντιμετωπίσουν τη γραφή, τη γλώσσα του τεκμηρίου, σειρά πραγματολογικών στοιχείων κ.λπ.
Το βασικό ερώτημα για τις τάξεις του Δημοτικού είναι τι έτρωγαν τα παιδιά στα Παιδικά Συσσίτια και πώς μπορούμε να το μάθουμε. Στην αρχή του προγράμματος χρησιμοποιείται κρυπτόλεξο, όπου υπάρχουν λέξεις που έχουν σχέση με τη διατροφή: ρύζι, λαχανικά, λάδι, παστίτσιο, παγωτό, φασόλια, γάλα κ.λπ. Αφού βρουν τις λέξεις, τα παιδιά σημειώνουν με ποιες, κατά τη γνώμη τους, από αυτές τις τροφές, τρέφονταν τα παιδιά της Χαλκίδας στα Παιδικά Συσσίτια. Στη συνέχεια γίνεται συζήτηση και οι μαθητές ελέγχουν την ορθότητα των απαντήσεών τους (την υπόθεση εργασίας) με βάση τεκμήρια από το αρχείο του ΠΙΚΠΑ Χαλκίδας (έγγραφο των Λαϊκο-παιδικών Συσσιτίων Χαλκίδας με το οποίο ζητούνταν από την Επιτροπή Βρεφικών Σταθμών και Παιδικών Συσσιτίων του Διεθνούς Ερυθρού Σταυρού συγκεκριμένες ποσότητες συγκεκριμένων τροφίμων, έγγραφο που αφορά τη διανομή παρασκευασμένου γάλακτος κ.λπ.).
Στο πρόγραμμα χρησιμοποιούνται επίσης δελτία εγγραφής σε βρεφικό σταθμό (1943). Τα τεκμήρια αυτά επελέγησαν για τους εξής λόγους:
1) Για να ευαισθητοποιηθούν οι μαθητές στη μεταχείριση των πρωτοτύπων (εν γνώσει του ρίσκου του εγχειρήματος).
2) Για να εξοικειωθούν με τη γραφή και τη γλώσσα των.
3) Για να συνειδητοποιήσουν πόσος χρόνος μας χωρίζει από αυτή την εποχή (το παιδιά των δελτίων θα μπορούσαν να είναι οι (προ)παππούδες και οι (προ)γιαγιάδες τους).
Στο πλαίσιο του προγράμματος εντάσσονται και ορισμένες άλλες δραστηριότητες για τα παιδιά του Δημοτικού, όπως:
- Προβλήματα Μαθηματικών με βάση έγγραφα του αρχείου των Παιδικών Συσσιτίων Χαλκίδας.
- Παζλ με φωτογραφίες από τη λειτουργία των Παιδικών Συσσιτίων στη Χαλκίδα, που συνδέεται με το μάθημα των Μαθηματικών στο Δημοτικό σχολείο. Για να βρει ο μαθητής την ακριβή θέση κάθε κομματιού, πρέπει πρώτα να εκτελέσει την αριθμητική πράξη που βρίσκεται στο πίσω μέρος του. Αν το κομμάτι ταιριάζει με τα γειτονικά του, τότε το αποτέλεσμα της πράξης είναι σωστό.
Για παιδιά του Γυμνασίου χρησιμοποιούνται 1) τεκμήρια που αφορούν τη διανομή παρασκευασμένου γάλακτος και 2) σελίδες βιβλίου Αποβιώσεων από το αρχείο του Δήμου Χαλκιδέων (Μάρτιος 1940-Μάρτιος 1942). Σε ό,τι αφορά τους θανάτους, τα παιδιά καταγράφουν σε φύλλο εργασίας την ηλικία και το επάγγελμα των θανόντων, καθώς και την αιτία θανάτου, προκειμένου να συνειδητοποιήσουν το μέγεθος και τις κοινωνικές διαστάσεις του προβλήματος του λιμού.
Στο πρόγραμμα εντάσσονταικαι προβλήματα εξαγωγής στατιστικών στοιχείων σχετικάμε α) την ανοδική πορεία του πληθωρισμού στην Κατοχή και β) τη θνησιμότητα λόγω πείνας. Χρησιμοποιείται αρχειακό υλικό από το αρχείο των Παιδικών Συσσιτίων Χαλκίδας και το αρχείο του Δήμου Χαλκιδέων.
|
|
|
|